Tuesday, July 21, 2009

seminggu di kaherah

assalamualaikum..

apa khabar agaknya semua..apa pula khabar iman kita..selalu2 lah tanye diri kita..kita sendiri boleh menilai dgn melihat perkara2 yg telah kita lakukan..sifat iman manusia ni 'yazid wa yanqus'..bertambah dan berkurang..

seminggu berlalu..saya berkampung di kaherah..ingat nak balik mansurah hari tu untuk uruskan rumah..nak pindah..tp badan x berapa sihat..so stay la dulu kat kaherah ni..syukran la kat ahli bait yg susah2 kemas brg..packing..x dapat nak tolong...ukhuwwah..

beberapa perkara yg berlaku sepanjang minggu ini..

1) Talk show di jalan dakwah aku menikah..(click)


2) pengajian madrasah thurathil anbiya' yg baru bermula di rumah sarawak setiap pagi jumaat..bagus untuk kefahaman tentang agama..buat bekalan di perjalanan..

3) HARITH..hari riadhah dan thaqafah BKASM..dpt join sikit sebab x berapa sihat..seronok dpt bersama2 kawan2 di kaherah yg lama x jumpa..sempat jugak jumpa dgn Khalid..anak muallimah hanum..yg belajar kat bu'uth..


4) berita kematian BABA rumah saya baru saya terima pagi td..innalillahiwainnailaihiraajiun..idin baru dtg dari mansurah beritahu..agak terkejut jugak..ingat idin buat lawak..sebab BABA ni happy2 org nya..kitorang pulak tgh proses nak pindah dari rumah dia..itulah kalau dah ajal..'cukuplah mati itu sebagai peringatan'..lazat dunia,lazat lagi akhirat..

5) majlis akad nikah dan walimah sahabat saya irfan salmi..siang tadi bertempat di DMAK..kali ni saya x dpt nasyid sebab suara x ok..batuk2..x sihat..buat2 reti main perkusi kat belakang..dgn pakai seliparnye..maalisy ar..tahniah diucapkan kepada beliau..mabruk..


itulah antara aktiviti2 sepanjang minggu ini..byk perkara yg dpt saya lihat dan nilai..dan juga buat saya berfikir..jadikan dakwah agenda utama dlm hidup..nescaya setiap perkara yg berlalu terkandung hikmah dan pengajaran..

dikesempatan yg ada ini..marilah kita bersiap sedia utk menyambut ketibaan bulan ramadhan nnt..mula melangkah dari sekarang agar nanti dpt berlari..

buat family di Malaysia..moga sentiasa dalam rahmat dan hidayah Allah..buat mama dan abah..moga sihat2 selalu..doakan haidar kat sini..

3 comments:

shamsudin said...

salam, bila turun kaherah tu, kalau ade masa jengok2 la khalid tu, pakcik dah tak kerja kat tehran lagi, tak dpt le nak ke mesir selalu.

haidar said...

wslm..insyaAllah pakcik..boleh je nak jengok2 khalid tu..syukran sudi lawat blog saya..kirim salam muallimah hanum..

norliah said...

salam Haidar terima kasih kerana sentiasa mengimbau kenangan yg menyentuh hati , dan selalu ingat & doakan mama & abah & keluarga. maaf tak dapat nak jaga Haidar masa xsihat. cuma doa mama semoga diberi Allah kesembuhan dan dalam peliharaanNya sentiasa.