Wednesday, July 22, 2009

monolog di pagi hari

assalamualaikum w.b.t..

selamat pagi kepada semua ..(pukul 12.54 am waktu mesir)..

kali ini saya saje2 nak update blog..(dah lama x update..sekali update byk terus)..x ngantuk lagi..tak tau nak wat ape..so,terpikir la nak kongsi sesuatu yg terlintas difikiran..

ade kata2,saya x pasti siapa..yg menyebut.."sesuatu perkara yg kecil boleh menjadi besar kerana niat,dan sesuatu perkara yg besar boleh menjadi kecil kerana niat"

selalu juga saya dgr benda ni..dan saya rasa rata2 anda pun pernah mendengar ungkapan ini..cuma kdg2 biasalah,kita ni manusia..selalu je lupa..sibuk buat benda yg besar2..bak kate org..GRAND la kan..tapi disebabkan niat kita yg x murni..abis penat lelah usaha kita sia2 je semua...dan lebih malang lagi kita sering perlekeh benda2 yg pada pandangan kita kecik je..bak kate Native Deen "small deeds that i over look" ..sedang kan benda kecik ini lah yg mampu meningkatkan martabat kita di sisi Allah..

saya ambil contoh,hari jadi kawan anda..xperlu pon bagi hadiah yg grand2..cukuplah dgn menunjukkan kita prihatin dan ambil tahu tentang dia..hadiah ape pon..mesti dia akan hargai..seperti mafhum hadis nabi s.a.w.."salinglah memberi hadiah sesama kamu,nescaya kamu akan berkasih sayang"..nabi x sebut pon suruh bagi hadiah unta seekor ke..kurma sebalang ke..cukup dgn hanya memberi..

antara pengalaman saya sendiri..pernah saya terima hadiah hari jadi yg betul2 buat saya terharu..walaupun hadiah tersebut hanya berupa satu balang kaca berisi 2 ekor belalang hijau yg kecil..beserta ucapan doa utk PMR dari family di rumah ketika saya bersekolah di asrama..diterima dari dua org adik kecil saya..kakak saya hantar kat sekolah..cukup terharu ketika itu..nampak kecil je,tapi jika kena dgn orgnya..dan niatnya..benda itu sgt besar ertinya..saya ni mmg minat haiwan..tu yg dpt belalang tu..

kenangan di asrama...dgn anak tenggiling


salah satu contoh lagi..saya kalau kat rumah selalu je tidur di ruang tamu..kat kerusi panjang..kat lantai..x pakai selimut..tapi bila bangun tidur je dah berselimut..lama2 saya tahu..mak saya yg selimutkan..pagi2 bangun selimutkan..terharu sungguh..kan itu mengeratkah kasih sayang..rindu kat mama..nak tidur je teringat..

itu baru dua contoh..saya yakin anda sendiri ada pengalaman mcm saya..cuma kgd2 kita terlepas pandang benda2 yg tersirat disebalik sesuatu perkara..

point utama di sini ialah..NIAT..benda kecik tp niat ikhlas..jadi besar..benda besar kalau niat ikhlas..jadi lagi la besar..so,kalau kecik x ikhlas pun x guna..besar apa tah lagi..

4 comments:

[ AlexumaR ] said...

huhu . teringat .

menghargai perkara kecil

Anonymous said...

slm. khefahal? tringat n rindu? lumrah manusia yg sering tringt n rndukn sesuatu trutama yg dsayangi. mcm ana yg rndu pd mak n mak pun cm2. hehe. salam ukhuwah.

thaaqhib said...

satu) hey..saya juga menangkap tenggiling..yang first. guna tong sampah hitam. dengan IMJ. erm.. tapi..musykil..mana dapat kamera!

dua) tenggiling adalah binatang dikawal. kene denda kalau memiliki ia. kerana itu, saya di marah ayah.

tiga) benci benda besar. nak jadi kecik2 je. tapi..

haidar said...

-ana pon x pasti mana dtg kamera ni..lepas puas main kitorang lepaskan balik..

-besar atau kecik..yg penting buat yg terbaik..