Sunday, February 21, 2010

di February


assalamualaikum dan salam sejahtera..

baru sahaja pulang dari tanta..dan kini berada di mansurah..di luar hujan renyai2..membawa petanda musim sejuk akan berakhir..sekarang pun sudah tidak pakai baju sejuk lagi kerana cuaca agak panas...

banyak perkara yg berlaku kebelakangan ini..cuma tidak berkesempatan utk ditulis dan dikongsi di sini..alhamdulillah hari ini diberi kelapangan utk mengupdate..

1) Pesta buku kaherah 2010..dgr org kata ia merupakan kedua terbesar di dunia..x tau la..yg penting mmg besar..lagi besar dari yg kat malaysia..Saya sempat pergi dengan menyewa van dari mansurah..kawan2 ramai yg membeli kitab2 yg besar2 dan tebal2 berjilid2..saya hanya membeli beberapa kitab kecil dan buku2 bergambar..azam baru..didik diri utk membaca..mula perlahan2..menjadi ummat yg membaca..


2) 8 februari lalu saya menerima berita penangkapan pensyarah saya yg mengajar subjek Syubhat Hawla Sunnah..Dr. AbdurRahman al-Bar..sudah sunnah org berjuang..tazkirah utk diri yg sentiasa senang lenang..

3) Perkahwinan serentak 2 sahabat lama..kenal sejak di bangku sekolah lagi..kedua2 pasangan mempelai selamat diijab kabulkan pada 15 februari 2010..di masjid salam,hayyu asyir,kaherah..barakallahulakum wabarakaalaikum wajama'a bainakum fil khair..moga terus istiqomah dan selamat membina generasi harapan..

mabruk(ucapan tahniah arab) Isa..

mabruk muhammad

4) EKSIS..alhamdulillah selamat pergi dan pulang..pengalaman yg begitu berharga..melihat tanda2 kebesaran Allah..berkongsi pengalaman bersama teman2 dari seluruh mesir..dan sorang madinah..peristiwa2 sepanjang ekspidisi cukup banyak memberi pengajaran dan pengalaman..peristiwa menolak bas bersama2 merupakan pengalaman paling manis dan berharga..moga ukhuwwah berkekalan..

di kem Bar Lev Line yg dibina israel ketika berperang dgn mesir..

di puncak gunung sinai..tepat nabi musa berbicara dgn Allah..

di salah sebuah kubu salahuddin al-ayubi..di Taba..

jom sama2 berusaha utk bermanfaat kepada org lain..sepertimana seorang budak yg berhadapan dgn raja yg zalim dalam kisah ashabul ukhdud..sanggup berkorban nyawa kerana rasa kasih dan cintanya kepada kaumnya...kerana faham tuntutan agamanya....

wassalam..

No comments: