Friday, June 25, 2010

lepas exam..CUTI


disaat entri ini ditulis..ada sebahagian kita yg telah pun selesai examnya..dan ada juga yg masih perlu meneruskan perjuangan mereka..saya tergolong dari golongan yg pertama..kepada yg masih exam..didoakan agar dapat meneruskan perjuangan anda dgn penuh semangat dan bersungguh-sungguh..dan kepada yg telah selesai..didoakan agar tenang dan yakin..usaha,doa,tawakkal...moga kita semua mendapat kejayaan dunia dan akhirat..

dan akhir nya semua akan selesai juga..maka akan hadir selepas itu adalah satu tempoh yg sepatutnya lebih menguji dari exam itu sendiri.."CUTI"..bagi pelajar2 seperti saya..tempoh cuti yg menjelma ini cukup dinanti2kan..setelah berpenat lelah..bertungkus lumus dalam study(kalau betul study la)..akhirnya ada juga masa utk rileks2..lepak2..jalan2..maka..di situlah apa yg saya maksudkan lebih menguji berbanding exam itu sendiri..sejauh mana akan kita isi masa2 cuti kita..(3 bulan tu)..

ada org dah plan awal2 nak balik malaysia..dah kumpul duit dari awal tahun..(dgr citer ade yg ikat perut nk jimat..saving duit nak balik)..yg berduit lebih sikit tu..pi jalan2 ke eropah..turki..yg lagi baik..ada yg pi umrah..dan tinggal la saya kat mesir ni..(org x de duit la katekan)..

apa pun persoalannya..3 bulan masa cuti cukup lama..banyak perkara yg perlu dirancang..masa2 itu perlu diisi dgn perkara2 bermanfaat..jika tidak..maka yg sebaliknya akan terisi..nnt akan terdengarlah kata2 seperti..''aik..sekejapnya nak habis cuti..x sempat buat apa" atau "bosan cuti ni..x tau nak buat apa"..itulah perlunya PERANCANGAN..atau org putih kata planning..org arab kataالتخطيط (yeke) ..

antara perkara yg boleh saya cadangkan:

1)mantapkan bacaan quran/hafalan..cari guru2 yg bagus..mengulang bagi yg dah hafal..

2
)ikuti kelas2 pengajian..samada ilmu agama atau kelas2 kemahiran seperti khat,multimedia,photojournalisme..dll(dgr citer kawan2 kat tanta sudah mula ikuti kelas pengajian agama dan khat)

3
)mantapkan bahasa selain bahasa melayu..seperti bahasa arab dan bahasa inggeris..kalau boleh cari mana2 markaz bahasa..

4
)jalan2 keliling mesir..ziarah kawan2..pi rumah kawan arab..belajar budaya mereka..ambil pengajaran..mesir ni byk tempat2 sejarah..bumi anbiya'..

5
)pergi PMPI 2010..mandi laut..main pasir..pancing ikan..

6
)cari mana2 buku ilmiah/fikrah (selain buku kuliah)..target habiskan time cuti ni..kuasai dan dapat sampaikan pada org lain..


dan macam2 lagi yg boleh dirancang dan dilakukan time cuti ni..jgn bazirkan masa anda..nanti kata "bosan dok mesir..xde ape nak buat"..dah kerje nya ngadap komputer hari-hari..terperap dalam rumah..mmg la..selamat bercuti kepada semua..bitaufiq wannajah fil imtihan..jgn lupa doakan saya mendapat result yg baik dan cemerlang..dapat naik ke tahun 3 sesi 2010/2011 insyaAllah..





Univ.al-azhar kuliah usuluddin

dua merpati yg selalu menemani studyku

fokus


kesian ust izzuddin kita ni..

struggle


tahun 2 usuluddin mansurah

p/s: sekarang dah rejab..lepas tu sya'ban..lepas tu ramadhan..sekejap je kan..ya Allah berkatilah kami di bulan Rejab dan Sya'ban dan sampaikan lah kami ke bulan Ramadhan

2 comments:

rdhanz said...

ehem. ada yang sebut nama saya kah? hehe.

haidar said...

ceh