Tuesday, November 4, 2008

ape ade pada nama...


assalamualaikum..ape ade pada nama..idea nak cerita pasal tajuk ni sebab ade suatu hari tu dok sembang2 dengan member..pasal nama2 panggilan ustaz yg ade kat mesir ni..kadang2 tu pelik2 jugak nama panggilan diorang..sampai x leh nak kaitkan dengan nama asal..ana pon ckp la kat member ana tu..ana nak jugak la nama panggilan yang "lain dari yg lain"..hehe..kami pon dok la pikir ape yg boleh utk nama HAIDAR..dipendekkan cerita..ana ckp la.."nak Upin la..anta amik Ipin.." (ni sebab baru lepas tgk video upin&ipin la ni)..herm..saya pon membayangkan..org jumpa saya..kemudian bg salam.."assalamualaikum ust.Upin.."..kelakar gak la..last2 sampai sekarang kalau taaruf x de pon nak suruh org panggil Upin..habis di situ je la..tp yg pasti nye projek Roti Syeikh Upin&Ipin (roti john yang telah di islahkan dan dijual dengan harga segeneh nus)dapat dijalankan dengan baik dan menguntungkan..alhamdulillah..

so ape kaitannye dengan tajuk di atas..bak kata kawan ana..(anas norkefli) "macam2 ade pade nama,nak tau tak kalo org panggil kite dgn nama kite itu satu doa tau"..jadi,nama ni boleh jadi doa juga utk kita..saya bersyukur kerana diberi nama haidar..dan sehingga sekarang saya tetap dipanggil dengan haidar..yang bermaksud singa/berani/singaberani..itulah sejarahnye bagai mana blog ni mendapat nama..so..panggillah kawan2 anda dengan gelaran atau nama yang baik yg dia suke..nak panggil saya Upin pon ok..upin kan budak baik..hehe...wallahua'lam..

p/s: org yg paling mulia di sisi Allah adalah org yg paling bertakwa...so? ape ade pada nama?

1 comment:

Anonymous said...

Salam

Oh di Mansurah. Sama tempat dengan ana dulu. (Ana ke akak.)

Dah lima tahun tinggalkan Mesir. Dulu Hirakian yang ke Mesir hanya K. Mardhiah (medic). Yang Kulliyah tiada lansung.

Sekarang ramai adik-adik Hira termasuk adik akak di Mansurah, ambil medic di sana.

Tak sangka makin ramai ke Mesir. Alhamdulillah.

Akak tak dapat bayangkan suasana di Mansurah sekarang. Cuma selalulah ke masjid dekat dengan Hayyu Syarq. Ada satu masjid di jalan dekat dengan embassy. Ada Syeikh Hassan selalu khutbah di sana.

Tentang panggilan Ustaz tu, bagi pendapat akak, bear with it. InshAllah banyak hikmah dan nafahatnya. Akan beri kita ta'dib dengan akhlak sebagai daie dan pelajar Syarieah. Mengajar kita dan memberi kita ta'dib lebih lagi.

Ia bukan kerana thiqoh ataupun bermegah pada nama. Benar bukan pengukur taqwa namun pemangkin kepada akhlak.

Abaikan sahaja, ustaz-ustaz yang tiada serupa dengan panggilannya.

Semoga Akhi Haidar akan jadi Ust yang sesuai dengan gelarannya.

Selamat belajar dan bertalqqi di sana.